يادونه:په پېښور كې د بېنوا وېبپاڼې همكار د اسلامي حزب له مشر انجنير ګلبدين حكمتيار سره يوه ليكنۍ مركه كړې ده، چې له افغان دولت س ه د خبرو اترو د څرنګتيا په اړه يې پوښتلى دى. حكمتيار په دې مركه كې له افغان دولت سره د خبرو اترو ټول خبرونه هسې اوازې بللې او ويلي يې دي، چې خبرو ته چمتو دى، خو يو لړ شرايط لري، چې په نه پوره كېدو سره يې خبرې نشي كېداى. ح كمتيار دغه راز په افغانستان او سيمه كې د ايران پر دوه مخي رول، د شمالي ټلوالې پر جوړښت او چلوټو او د لر او بر پراته پښتون ولس پر روانه وضع خبرې كړې دي. تاسې دا هرڅه دده په مركه كې لوستلاى شئ. (د بېنوا وېبپاڼې اداره)
بېنوا- په دې وروستيو كې د اسلامي حزب او دولت ترمنځ د خبرو اترو اوازې خورا ډيري شوې دي،
ستاسي ويندويانو هم دا تأييد كړې او ډاكټر غيرت بهير، قريب الرحمن سعيد او داؤد عابدي هم په دې ساحه كې بوخت دي
دا بهير تاسې تر كومه بريده تأييدوئ؟
حكمتيار:موږ د كابل له حكومت سره هيڅ رسمي مذاكرات نه لرو، په دې
اړه خواره شوي افواهات حقيقت نه لري، د كابل حكومت او بهرني پالونكي او ساتونكي ئې د خاصو موخو لپاره دا
افواهات خوروي، زموږ هيڅ رسمي مقام داسي اظهارات نه دي كړي چي د كابل له حكومت سره مذاكرات لرو، د كابل حكومت
دومره واك او اختيار نه لري چي د بحران د حل په اړه څه وكولى شي، څوك چي پر كليو او ښارونو د بمباريو مخه نشي
نيولى، بهرني ځواكونه ئې دې مكرري غوښتني ته اعتناء نه كوي چي له خپلو عملياتو ئې خبر كړي، د ملي اردو په گډون
ئې ترسره كړي، د ملكيانو له وژلو دي ډډه وشي او ... نو داسي كمزورى او بې واكه حكومت به د لويو لويو او مهمو م
سايلو په اړه د څه كولو واك او اختيار ولري؟!! آيا له دوى نه د داسي څه كولو طمعه درلودل ډېره بې ځايه طمعه نه
ده؟!!
بېنوا: تاسي څه فكر كوئ چي امريكا به ستاسي اساسي شرايط ومني چي هغه د بهرنيو
ځواكونو وتل يا د هغوى لپاره مشخص وخت ټاكل دي؟
حكمتيار: امريكايان به حتماً او إن شاء الله په نږدې رات
ونكې كي وځي، له وتلو پرته بله چاره نلري، گمان نه كوو چي هغوى د اوږدې جگړي حوصله او توان ولري، پايلي ئې وزغم
لى شي او له داسي جگړي نه د ښو نتايجو انتظار ولري. تر كومه ځايه چي په مجاهدينو پوري اړه لري موږ داسي حل نه م
نو چي د بهرنيو ځواكونو بلاقيد و شرط او بشپړ وتل تضمين نه كړي.
بېنوا : كه تاسې چېرته كابل ته
لاړ شئ، آيا په كابل كي به ستاسې حيثيت او مقام د حزب اسلامي د رهبر او راتلونكي حكومت د يوه فعال برخه وال په
توگه وي، كه نه د برهان الدين رباني او عبد الرب رسول سياف په څير به په تدريجي بڼه له سياسي صحنې حذف كېږئ؟ يا
كه تاسي يوه ورته وضع اټكلوئ نو د كومي اړتيا له مخي خبرو اترو ته زړه ښه كوئ؟ ځكه حزب اسلامي يو سياسي گوند دئ
او سياسي گوند بشپړ سياسي مشاركت غو اړي؟
حكمتيار: د اشغالگرانو په شتون كي نه كابل ته د تلو اراده لرم
او نه د اشغالگرانو د جهازونو تر وزر لاندي په لاس پوڅي حكومت كي د برخي اخيستو اراده، حتى كه د دې حكومت د جم
هوري رياست مقام هم راكړى شي، د داسي جمهوري رياست تر سلو كلونو نه د سنگر يوه شېبه غوره گڼم، د شهادت مرگ ته د
ذلت پر ژوند سل ځله ترجيح وركوم.
د چا چي دريځ عادلانه او معقول وي، دوست او دښمن ته څرگند پيغام لري، اهداف ئې
سپېڅلي او تگلاه ئې روښانه وي او د ستونزو د حل لپاره واقعي او عملي طرحه لري؛ هغه نه له خبرو او مذاكراتو وېره
لري او نه ترې ډډه كوي، موږ تل ويلي او بيا هم وايو چي كه مقابل لورى د واقعيتونو منلو ته چمتو شي، د جگړې په
دوام ټينگار پرېږدي، دا ومني چي افغانستان د افغانانو دئ، دا د دوى حق دئ چي په خپل هېواد كي څنگه نظام غواړي او
څوك د مشرانو او چارواكو په توگه غوره كوي، نو په دې صورت كي مذاكرات گټور گڼو او ورته چمتو يو، د مذاكراتو م
وخه د هېواد بشپړه خپلواكي او آزادي او د ټولو بهرنيو ځواكونو فوري وتل دي نه په حكومت كي برخه ترلاسه كول او
ستاسو په اصطلاح سياسي مشاركت.
بېنوا- [بيا هم كه ] په سياسي مشاركت كې تاسې د كابل له حكومت نه
كوم امتيازات غواړئ ، آيا هغوى به دې ته چمتو شي چي حزب اسلامي په پراخه كچه په حكومت كي ورگډ شي او سياسي واك
په لاس كي واخلي؟ يا تاسې به [د ځينو اوازو پر بنسټ] يوازې د بهرنيو چارو او ورته وزارتونو په امتيازاتو قانع
ئ؟
حكمتيار: د كابل له بې واكه حكومت سره نه مذاكرات لرو، نه د كوم مؤثر او مثبت كار انتظار ترې لرو او نه
له هغه حكومت سره د سياسي مشاركت لار غوره كوو چي واك ئې له پرديو سره وي، په دفتر كي ئې بهرنى مشاورين واكمن وي
او په سنگر كي ئې پردى افسران.
بېنوا : كه احياناً تاسې په مذاكراتو كې بريالي شئ؛ ستاسې هغه م
جاهدين به كوم دريځ خپلوي چي همدا اوس د بهرنيو ځواكونو او افغان دولت پر وړاندې په وسله واله جگړه بوخت
دي؟
حكمتيار: د حزب اسلامي د ټولو مخلصو او مجاهدو غړو دريځ يو دئ؛ هم د مذاكراتو په اړه او هم د مقاومت
او جهاد په اړه.
بېنوا- ستاسي ويندويانو دا خبرې اترې تأييد كړې او غيرت بهير او قريب الرحمن
سعيد په بهر او پاكستان كې له يو شمېر چارواكو سره كتلي دي؟
حكمتيار- ما خو د استاد سعيد او داكتر بهير
داسي كومه وينا نه ده اورېدلې، نه په پاكستان كي داسي مذاكرات ترسره شوي او نه په بل هېواد كي، كه شخصي ملا
اتونه شوي وي دا بايد د رسمي مذاكراتو په توگه تعبير نشي، زه بيا تاسو ته په واضح الفاظو وايم چي د كابل له
چارواكو سره هيڅ رسمي مذاكرات او هغه هم د هيئتونو په كچه نه لرو.
بېنوا- پخپله د حامد ك
زي دولت د خبرواترو بهير تأييدوي او كرزي په خپله يوه وروستۍ وينا كي وويل چي له مخالفانو سره كه خبري اترې ب
يالۍ شي دى به يبا د ولسمشرۍ لپاره خپله كانديداتوري اعلان كړي؟ آيا دا په دې مانا نه ده چي كرزى په خپل دغه هدف
كې بريالى شوى، ځكه څو ورځې وړاندي يي ځان ولسمشرۍته ونوماوه ؟
حكمتيار- كه ښاغلى كرزى له هغو پخوانيو
حزبيانو يا طالبانو سره چي په كابل كي اوسي؛ خپلي ليدني كتني له حزب اسلامي او طالبانو سره د مذاكراتو په م
عنى تعبيروي، دا د ده مجبوريت دئ، په دې موخه دا خبره كوي چي ولس قانع كړي او د هغو خلكو ملاتړ ترلاسه كړي چي
ه جگړي ستومانه شوي، د بحران حل غواړي او په دې باور دي چي روان بحران له بين الافغاني تفاهم او مذاكراتو پرته
له بلي لاري نشي حل كېدى، دى غواړي دغو خلكو ته وښيي چي له مخالفينو سره په خبرو بوخت دئ، روغه جوړه غواړي او د
جگړي د پاى ته رسولو هڅه كوي. د ده يوه بله موخه دا ده چي په حكومت كي شامل مخالفين په داسي اظهاراتو سره
وگواښي او له مخالفت نه ئې لاس اخيستو ته اړ كړي. نه پوهېږم تاسو ولي دا ټول حقايق له پامه غورځوئ او د كرزي
وينا په غير واقعي بڼي تعبيروئ؟ ما ته ووايئ چي ده له كومو مخالفينو سره خبرې كړې او له چا سره توافق ته
سېدلى؟ حزب اسلامي خو دا كار نه دئ كړى او زه باور لرم چي طالبانو هم دا كار نه دئ كړى، كه له مخالفينو نه د ده
مراد مارشال فهيم وي نو بيا ئې خبره رښتيا ده!! او اوس چي ده دوه داسي معاونين ځان ته غوره كړل چي له حزب اسلامي
او طالبانو سره جنگېدلي او د دوى انتخاب د جگړي د دوام معنى وركوي، نه د روغې جوړې او له مجاهدينو سره د تفاهم م
عنى، آيا عجيبه نه ده چي اوس هم څوك داسي دروغجن اظهارات ومني او اعتماد پرې وكړي؟!!
بېنوا:
يا د ډاكټر غيرت بهير خوشي كېدل په همدې معنى نه دي چي د خبرو اترو بهير پر مخ بوځي؟
ځواب: نه! دا خبره حقي
ت نه لري، ډاكټر بهير شپږ كاله د امريكايانو په زندانونو كي په پنجشير او بگرام كي او په داسې تورې خونې كي تېر
كړل چي طول او عرض ئې د يوه واړه ميز په اندازه وو، شپږ كاله وروسته ئې خپله څېره په هينداري كي وليده، له ده س
ه حاجي گل رحمن هم نيول شوى وو چي برخليك ئې تراوسه معلوم نه دئ، كورنۍ ئې نه پوهېږي چي هغه ژوندى دئ كه ئې شهيد
كړى!! دا هغه څوك دئ چي حامد كرزى ئې هغه مهال له چارآسياب نه پېښور ته رسولى وو چي د شوراى نظار له زندانه د ح
زبيانو په مرسته ووتو، له كابل نه په زخمي حالت كي چهارآسياب ته راوستل شو او له هغه ځايه د همدې حاجي صاحب په
ملتيا پېښور ته ورسول شو!! كرزى شپږ كاله وروسته د حاجي صاحب له نيول كېدو خبر شو، وئې ويل چي كه د ده پر سر له
جمهوري رياست نه هم گوښه كړى شم د راخلاصولو هڅه به ئې كوم، خو نه ئې هڅو كومه نتيجه وركړه او نه د جمهوري
ياست نه پرې گوښه شو!!
د ډاكټر بهير د خوشي كېدو په اړه زما معلومات دا دي چي د جنوبي ولاياتو څو سوو سپين ږي
و او قومي مشرانو څو ځلي له كرزي نه وغوښتل چي هغه راخوشي كړي، هغه ژمنه كړې خو نتيجه ئې نه ده وركړي، په و
وستي ځل كي ئې د مشرانو په وړاندي يوه سلاكار ته مخ اړولى او ورته ويلي دي چي په دې اړه ئې څه كړي؟ هغه ځواب و
كړى چي: صيب! موږ د هغه ليدو او ملاقات ته هم نه ورپرېږدي راخوشي كول خو لري پرېږده، ښايي دغي خبري به هغه دې ته
اړ كړي وي چي له امريكايانو نه په كلكه وغواړي چي بهير د ده لپاره او د دومره قومي مشرانو د خوشحالولو لپاره
زاد كړي.
زه بيا هم تاسو ته وايم چي موږ نه ډاكټر بهير ته دا دنده سپارلې چي د كابل له چارواكو سره وگوري او
نه بل چا ته.
بېنوا- له افغان دولت سره په مذاكراتو كى د كابل مېشتو حزبيانو ونډه څومره برېښي،
ځكه هغوى هم د حزب اسلامي يو ښاخ گڼل كېږي او داسې هم ويل كېږي چې له تاسې سره مستقيم روابط لري او له تاسې هدايات
اخلي؟
حكمتيار: كابل مېشت حزبيان دوه ډلې دي: يوه ئې هغه چي حزب اسلامي ته وفادار دي، په جهاد باور لري، د
هېواد آزادي او خپلواكي غواړي او له بشپړ اسلامي نظام نه پرته په بل څه نه راضي كېږي، د امريكايانو اشغال ته
په همغه سترگه گوري چي د شوروي اتحاد اشغال ته يې كتل، او بله ډله ئې هغه د نيمې لارې ملگري دي چي امريكايانو ته
تسليم شول او د كابل د امريكايي حكومت ملگرتيا كوي، دوى له حزب اسلامي سره خپل تعلق او تعهد نقض كړى، په هيڅ
څه كي د حزب اسلامي او د هغه د دريځونو او تگلارو تمثيل او استازيتوب نه كوي، دوى د گوتو په شمېر دي، څوك چي له
حزب نه وتلي، تش لاس وتلي او سپك شوي، حتى د خپلې كورنۍ غړي هم ورسره نه دي تللي.
بېنوا: همدا
اوس په كابل كې د اسلامي حزب په ظاهر كې جلا شوي ښاخ پراخ كمپاين پيل كړى او د ولايتي شوراگانو لپاره يې خپل
كانديدان ټاكلي او ستاسې د راتگ لپاره هم لاره آواروي، د دوى دغه تحركات د خبرواترو له وروستي بهير سره تړاو
نه لري؟
حکمتیار: نه داسې مذاكرات شته، نه د دوى تحركات له داسي ادعايي مذاكراتو سره تړاو ل
ي، او نه موږ چا ته ويلي چي كابل د تلو لپاره لار راته پرانېزي، څوك چي د كابل په ښار كي له يوه ځايه بل ته په
خپله خوښه او د بهرنيو ځواكونو له اجازې پرته نشي تلى؛ هغه به موږ ته څنگه د تلو لار پرانيستى شي؟!
بېنوا: كه [په كابل كې ] له ټاكل شوي پلان سره سم، تاسې د خبرو اترو بهير ته گډ شئ، يا سعودي ع
بستان سياسي پناه دركړي، يا كابل ته راشئ ستاسې د سر ضمانت څوك وركولاى شي، په داسې حال كي چي په افغانستان كي
همدا اوس د هيچا سر هم خوندي نه دى؟
حكمتيار- نه د خبرو او مذاكراتو كوم ټاكلى پلان شته، نه له هېواده
د وتلو اراده او سعودي عربستان يا بل ملك ته سياسي پناه وړل، او نه له الله تعالى پرته له بل چا د خپل سر او
ژوند ضمانت غواړو، موږ له هغي ورځې نه خپل سر په ورغوي كي نيولى او د الله تعالى په لار كي مو د خپل ژوند قرباني
كولو هوډ كړى چي څلوېښت كاله مخكي مو د الله تعالى په لار كي د جهاد پرېكړه وكړه، زما كلك هوډ دا دئ چي مرگ ژوند
مي په خپل هېواد كي وي، زه د نړۍ په كچه داسي كوم هېواد نه گورم چي يوه مجاهد ته د سياسي پناه وركولو شهامت ولري.
ايران ته له پناه وړلو هم شرمنده او نادم يم، له الله تعالى نه بخښنه غواړم، إن شاء الله داسي غلطي به بيا نه
تكراروم، په داسي حال كي چي د دې اشتباه نتايج مي هم په خپلو سترگو وليدل، د كابل چارواكي خپل امنيت په نورو
ساتي، د كور او دفتر مخي ته ئې انگرېزان پهره كوي، د هغو افغانانو د سر ضمانت نه شي وركولى چي د دوى تر واكمنۍ
اندي ژوند كوي، هره ورځ ئې گڼ شمېر په ړندو بمباريو كي وژل كېږي، له داسي حكومت نه به څنگه د سر او ژوند ضمانت
غواړو.
بېنوا- دمګړۍ د حامد كرزي په حكومت كي د حزب اسلامي څو پخواني غړي وزيران او په لسگونو
نور واليان، مرستيالان، وكيلان او رئيسان دي؛ ايا دا په حكومت او دولت كې د حزب اسلامي يو غير مستقيم مشاركت
نه دى، چې مستقيم هغه ته لاره آواروي؟
حكمتيار: د كرزي په حكومت كي د هغه چا شركت چي يو وخت ئې ځان د حزب
اسلامي غړى گڼلو خو اوس له حزب او تگلارو ئې بېل شوى او د كابل په امريكايي حكومت كي ئې كرسۍ قبوله كړې نه په دو
ت كي د حزب اسلامي د غير مستقيم مشاركت معنى لري او نه د مستقيم مشاركت لپاره د لاري آوارولو معنى!! په حقيقت
كي دا كسان په دې موخه په حكومت كي شامل كړى شوي چي حزب اسلامي كمزورى او د حزب په ليكو كي اختلافات راولاړ كړي.
خو الحمد لله دښمن نه په دې وتوانېدو چي زيات حزبيان د ځان ملگري كړي او نه ئې په دې سره په حزب كي اختلافات راو
اړ كړى شوى. كه تاسو د خلكو د سوابقو له مخي قضاوت كوئ نو زه به درته ووايم چي ډېرو نورو هم يو مهال د حزب كا
تونه ترلاسه كړي وو، خو د نيمي لاري ملگري وختل، له نورو ډلو سره يوځاى شول، بېلي بېلي ډلي ئې جوړي كړې، ځيني ئې
دومره وښوېېدل چي د بېرته راگرځېدو ټول پلونه ئې ونړول، دا هغه خلك وو چي له حزب سره تعهد ئې د هغه مهال د شرايطو
د غوښتنو په حكم وو نه د عقيدې او ايمان په حكم او له تشخيص نه وروسته مخلصانه او صادقانه تعهد.
بېنوا- په افغانستان كي د بهرنيو ځواكونو حضور د مذاكراتو پر وړاندې ستر خنډ دى، ايا د دوى په شته والي
كې به تاسې دې ته چمتو شئ چې له دولت سره يو ځاى شئ؟ كه نه نو ستاسې حل لاره څه ده؟ د دوى وتل؟ وخت ټاكل او كه م
تبادل اسلامي ځواكونه؟
حكمتيار: د بهرنيو ځواكونو حضور هم د جگړي د پيل او دوام عامل دئ او هم د مذاكراتو
او روغي جوړي په وړاندي ستر او اساسي خنډ. د دې ځواكونو تر چتر او واكمنۍ لاندي په هيڅ حكومت كي د برخي اخيستو
غلطي نه كوو، موږ د بحران د حل لپاره عادلانه او حقيقي طرحه لرو چي اساسي بندونه ئې دا دي: بين الافغاني مذاك
ات، د ټولو بهرنيو ځواكونو بشپړ وتل، د وتلو لپاره معقول او عملي مهال وېش ټاكل، يوه موقت او غيرائتلافي حكوم
ت ته د واك انتقال، په آزاد او خپلواك افغانستان كي د پرديو له مداخلې او لاسوهنو پرته آزاد او عادلانه
انتخابات، كه نوري ډلي د ځان د امنيت لپاره د بهرنيو ځواكونو شتون ضروري گڼي نو كېدى شي د داسي اسلامي هېوادونو
محدود شمېر ځواكونه د اشغالگرانو ځاى ونيسي چي زموږ گانډيان نه وي او د خاصو ډلو ملا تړ نه كوي. په دې شرط چي دا
ځواكونه به له ښارونو بهر په نظامي اډو كي اوسي او تحركات به ئې په بشپړه توگه د موقت حكومت تر نظارت او قومندې
لاندي وي. دا زموږ غوښتنه نه ده، بلكي د نورو ډلو غوښتني ته زموږ ځواب دئ.
بېنوا- ستاسې او طا
بانو ترمنځ همدا اوس يو څه اختلافات دي؛ تاسې هغوى او هغوى تاسې په رهبرۍ نه منئ، دغه راز د امارت او دولتدارۍ
او حكومتواكۍ په برخه كې هم ورته نظرونه نه لرئ، څه فكر كوئ چي تر بري وروسته به په خپلو منځونو كې نه سره نښ
ئ؟
حكمتيار- كه څه هم موږ او طالبان په ډېرو قضاياوو كي د نظر ورته والى نه لرو؛ خو په يوې مهمې قضيې كي و
ته نظر لرو چي هغه د اشغالگرانو په ضد جهاد او د بهرنيو ځواكونو وتل دي، اوس اساسي مسئله همدا ده، موږ كولى شو
په دې اړه د نظر يووالى د گډ كار او مشترك دريځ تر پولي وغزوو، موږ دې ته چمتو يو، طالبانو ته مو همدا خبره كړې
چي راشئ خپل دريځ او موقف توحيد كړو، په گډه د دښمن مقابله وكړو، د حكومت څرنگوالى او زعامت ئې بايد راتلونكې
ته پرېږدو، دا خبره ومنو چي حكومت به سل په سلو كي اسلامي وي او زعيم به ئې د ولس په خوښه ټاكل كېږي. موږ له هيڅ
مسلمان سره د تصادم اراده نه لرو، خو دا خبره په صريحو الفاظو ټولو خواوو ته اعلانوو چي خپل ولس به د هيچا د
تېري او زور زياتي په وړاندي يوازي پرې نه ږدو، هيچا ته به اجازه ورنه كړو چي د پرديو د مټو او پيسو او وسلو په
زور پر افغانانو حكومت وكړي.
بېنوا- كه ا حياناً ستاسې دا شرط ومنل شي چې بهرني ځواكونه دې له
ښارونو ووځي، لكه په كابل كې، چى په ظاهري بڼه دغسې يو كار وشو ، او بيا دې په يوه ټاكلي مهالوېش افغانستان پرېږ
دي، كه پر ټاكلي وخت هغوى ونه وځي، ستاسې غبرگون به څه وي؟ جگړه؟ كه سياسي مخالفت؟ كه جگړه وي آيا تاسې به خپل
اوسنى ځواك همدغسې وساتلاى شئ او كه نه د ډي ډي آر او ډاياګ بهير به پر تاسو هم تطيبق كېږي؟
حكمتيار: له
ښارونو وتل يو ضمني شرط دئ؛ د ټولو فوځونو د وتلو د مقدمې په توگه، اصلي شرط د ټولو بهرنيو فوځونو وتل او د اشغال
پاى ته رسېدل دي، تر څو چي دا شرط نه وي منل شوى جهاد به دوام لري، بهرنيانو او د دوى لاس پوڅي حكومت ته وسله
سپارل ستر خيانت او لوى سپكاوى دئ، هيڅ غيرتي افغان دا بې ننگي نه قبلوي چي خپله وسله دښمن ته تسليم كړي!! آيا
دا شرمناكه خبره نه ده چي يو افغان خپله وسله دښمن ته تسليموي او بيا د ده امنيت د امريكايي كوبايانو له لوري
تأمين كېږي، امريكايان په خپل هېواد كي له ولس نه وسله نه ټولوي خو په افغانستان كي ئې له افغانانو ټولوي!! موږ
پر طالبانو هم دا اعتراض لرو چي ولي ئې ولس خلع سلاح كړ؟ ولي ئې له هغه مجاهد نه وسله واخيسته چي له روسانو نه
ئې غنيمت كړې وه؟ هغه وسلې څه شوې؟ د چا لاس ته ورغلې؟ كه دا لويه او تاريخي غلطي ئې نه وى كړې نن به امريكايان له
لكونو مسلح افغانانو سره مخامخ ول!!
بېنوا : شمالي ټلواله په تېر او اوس دواړو حا
اتو كې د اسلامي حزب په مخالفت كي قرار لري، هغوى له حزب اسلامي سره د هر ډول خبرواترو مخالفت كوي او له
اسلامي حزب وېره هم لري، ستاسې د يو شمير پخوانيو قوماندانانو لكه استاد فريد او نورو د ترور تور هم پر دوى
گول كېږي، څه فكر كوئ دا ډله به مو پر وړاندې خنډ جوړ نه كړي؟
حكمتيار: دا په پرديو پوري د تړلو ډلگيو مجم
وعه ده چي د هر بهرني اشغالگر په وړاندي ئې سر ټيټ كړى، هم د روسي افسرانو تر قومندې لاندي له خپل ولس سره
وجنگېدل او هم د امريكايانو او انگريزانو تر قومندې لاندې، دوى د خپل هېواد او ولس دښمنان دي، له هري هغې ډلې س
ه به جنگېږي چي سرلوړى او آزاد افغانستان غواړي، دوى به هرو مرو د هرې هغې طرحې مخالفت كوي چي جگړه پرې پاى ته
سي او صلح او امنيت پرې تأمينېږي، دوى خپله بقا د جگړو په دوام كي لټوي، په هغو استخباراتي شبكو پوري تړلي دي
چي د خپل هېواد منطقوي او ستراتيژيكي گټې ئې له هغو جگړو سره غوټه كړې چي بايد په افغانستان كي روانې وي او
افغانان پكې ووژل شي، د كابل له حكومت سره مذاكرات په دې دليل هم گټه نه لري چي په دې حكومت كې د شمالي ټلوالې
ويه برخه ده، دوى به د هر هغه حركت مخه خنډوي چي موخه ئې د جگړې پاى ته رسول وي.
بېنوا : په
افغانستان كې د ايران رول څنگه ارزوئ، ځكه همدا اوس ئې يوه پراخ فرهنگي او پر شيعه مذهب ولاړ نفوذ ته لار آواره
كړې ده؟
حکمتیار: ايران په يوې خطرناكې لوبې بوخت دئ، د افغانستان په اړه ئې ډېر پليت او مضر سياست غوره كړ
، د روسي فوځونو له وتلو وروسته تر نن پوري په ټولو جگړو كي د ايران لوى او اساسي لاس وو، هغه مهال ئې له مسكو
سره لاس يو كړ ترڅو د مجاهدينو په لاس د يوه اسلامي حكومت د جوړېدو مخه ونيسي، شمالي ائتلاف د مسكو په هدايت او
د تهران په وساطت جوړ شو، روسي وسلې او په مسكو كي چاپ شوې افغانۍ به د مشهد له لاري افغانستان ته انتقالېدې، هم
دا ايران وو چي له ډاكټر نجيب سره ئې په مشهد كي د مجاهدينو په ضد د گډ دريځ معاهده امضاء كړه، شيعه او ايران پ
وه ډلو ته ئې وظيفه وركړه چي په باميان او پنجشير كې د مجاهدينو لارې بندې كړي او په كاروانونو ئې بريدونه وكړي.
د افغانستان او عراق په نيولو كي هم ايران د امريكايانو ملگرتيا وكړه، د بن په خائنانه غونډي كي ئې فعاله برخه
واخيسته، په مقابل كي ئې امريكايانو د كابل او بغداد په حكومتونو كي دومره برخه وركړه چي كه ووايو ام
يكايانو عراق او افغانستان د ايران لپاره فتحه كړي نو مبالغه مو نه ده كړې. ايران د سنيانو په خلاف له كم
ونيستانو، هندوانو، يهودانو او د اسلام له هر دښمن سره ملگرتيا ته چمتو دئ.
بېنوا- د اهل ت
يع د شخصيه احوالو د قانون پرسر په دي وروستيو كي په ملي او نړيواله كچه ناندرۍ دي ، تاسې د دولت او نړيوالو
ځواكونو د يوه مخالف اړخ او يوه سني مذهب گوند د مشر په توگه څه واياست؟ ايا په ايران كې دغسې حقونه سنيانو ته
وركړل شوي لكه دلته چې اهل تشيع ته وركول كېږي؟
حكمتيار: د اسلامي امت په ضد د امريكايانو او د دوى د غربي
انډيوالانو ستراتيژي دا ده چي شيعه د سني په ضد وجنگوي، شيعه وو دې خدمت ته ملاتړلې ده، په عراق او افغانستان
كي د امريكايانو تر حكم لاندي د سنيانو په ضد جنگېږي، په داسي حال كي چي په ايران كي سنيان له ټولو انساني او
اسلامي حقوقو محروم دي، ښايي د نړۍ په هيڅ گوټ او هيڅ نظام كي له اقليتونو سره دومره ظالمانه چلند ونشي چي په
ايران كي له سنيانو سره كېږي، تاسو به نه د ايران په فوځ، پوليس او نورو امنيتي ادارو كي يو سني افسر ومومئ او
نه په ملكي اداراتو كي د مدير په كچه كوم سني مأمور، په تهران كي سنيانو ته د جومات درلودو اجازه نه وركول كېږ
ي، د ايران په تلويزيون كي د داسي فيلم ښودل منعه دي چي لمونځ د سنيانو په طريقه په كي وښودل شي، څوك چي له شيعه
مذهب نه واوړي او سني شي مرتد گڼل كېږي او سزا ئې مرگ ده!! آيا عجيبه نه ده چي د امريكا تر اشغال لاندي افغانستان
كي شيعه وو ته دومره امتيازات وركول كېږي چي نه ئې سنيانو اټكل كولى شو او نه ئې شيعه وو تصور!! په يوه هېواد كي
دوه قوانين په بل ځاى كي مثال نه لري، آيا په امريكا كي مسلمانانو ته دا حق وركول كېږي چي په شخصي احوالو كي دي
ځان ته اسلامي قانون ولري؟! هغه كار چي غربي هېوادونه ئې په خپلو ديموكراتيكو نظامونو كي له كولو ډډه كوي زموږ
په هېواد كي ئې د كومي خبيثي موخي لپاره كوي؟!! د عدالت تقاضاء خو دا ده چي له شيعه وو سره بايد همغه معامله وشي
چي ايران ئې له سنيانو سره كوي.
بېنوا- په دي وروستيو كي په سياسي ملحوظاتو او سياسي مصلح
تونو يو لړ نوي اداري واحدونه رامنځته شوي لكه پنجشير ولايت، دايكندي ولايت او اوس د جاغوري په نامه د يوه
نوي ولايت غوښتنه كېږي آيا دا تاسي ته د منلو وړ دي او كه تاسي واك ته ورسېږئ يا له دولت سره يو ځاى كېږئ دغسي م
سايل به په پام كې نيسئ؟
ځواب: اشغالگرانو او د دوى لاس پوڅي حكومت ډېر داسي كارونه كړي چي هيڅ مسلمان او
وطنپال افغان ته د منلو وړ نه دي، د سياسي پليتو موخو لپاره اداري واحدونه جوړول ئې يوه بسيطه بېلگه ده، تر دې
ېر نور خطرناك كارونه روان دي، امريكايانو ايران ته اجازه وركړې چي په كابل، هرات، مزار او غزني كي د شيعه وو
لپاره دومره ښارگوټي جوړ كړي چي د دې ښارونو مخكيني قومي جوړښتونه بدل شي او ډېرى هستوگن ئې شيعه شي، ايران هم
دا اوس د شيعه وو لپاره په دغو ولاياتو كي علمي او فرهنگي مراكز جوړوي، په لسهاوو ورځپاڼې، مجلې، راډيوگاني او
ټلويزيوني شبكي تمويلوي او د ايران او شيعه مذهب په گټه تبليغات كوي.
بېنوا- يو شمير
كسان په دي باور دي چي حزب اسلامي په فوځي ډگر كي كمزورى شوى. ځكه په لوگر، غزني، پكتيا، پكتيكا، كونر او
كاپيسا كي د طالبانو نفوذ د دوي مخه ډب كړې او له بلې خوا د بهرنيو ځواكونو فوكس هم پر حزب اسلامي دئ، ځكه خو حزب
اسلامي د خپل پايښت په خاطر له دولت سره خبرواترو ته زړه ښه كوي؟
حكمتيار-: دا دواړه اټكلونه بې
بنسټه او له حقيقته لري دي، حزب پياوړى، مضبوط او د ضرورت او امكان تر حده فعال دئ، طالبانو ئې لار نه ده ډب
كړې، كه حزب غوښتلى چي د طالبانو په ضد د دوى له دښمنانو سره لاس يو كړي نو دا كار ئې بايد هغه مهال كړى وى چي
تهران او مسكو د ډېرو مرستو وړانديزونه ورته كول، د امريكايانو د بريد پر مهال به ئې دا كار كړى وو، خو حزب د
دوى د وړانديزونو په ځواب كي ويل: كه مجبور شو نو تر سلو كلونو د خپل رقيب افغان حكومت منلى شو خو د يوه پردي ح
كومت د يوې ورځي لپاره نه منو. اوس به ولي دا كار كوي؟!! كه ځيني دا وايي چي ښايي حزب كمزورى شوى، خو ډېر
نور بيا په دې باور دي چي حزب تر بل هر وخت زيات مضبوط او پياوړى دئ، په ولس او په ځانگړې توگه په ځوانانو او م
جاهدينو كي پراخ نفوذ لري او دا رسوخ او نفوذ ورځ په ورځ زياتېږي، اوس ټولو افغانانو ته د حزب او نورو ډلو حقيقت
او اصلي څېره تر ډېره حده روښانه شوي، له حزب اسلامي پرته بله داسي ډله نه مومي چي په پښتنو او غيرپښتنو، شمال
او جنوب كي پراخ نفوذ ولري او ملي وحدت تأمين كړى شي او يو قوي مركزي حكومت جوړ كړى شي. د حزب قوت به هغه مهال
ټولو ته ښه څرگند شي چي د څرگند فعاليت امكانات ترلاسه كړي.
بېنوا- يو څيز چې ستاسې په مركو او
ويناوو كې ما كم يا بيخي نه دى ليدلى هغه په مستقيمه توگه د كرزي غندنه ده او كرزي هم تر اوسه په مستقيمه توگه
تاسې او ستاسې گوند نه دى غندلى، راز يې راته ويلاى شئ؟
حكمتيار: موږ له هيچا سره شخصي دښمني نه لرو، جهاد
مو د اسلام لپاره او جگړه مو له كفري او اشغالگرو ځواكونو سره ده. موږ له اصلي دښمن سره پر جگړې ټينگار كوو او
خپلو مجاهدينو ته وايو چي خپل زور ځواك د اصلي دښمن ځپلو ته توجيه كړئ، په نورو جبهو كي ځان مه مصروفوئ، له پردي
پال اردو او پوليس سره هم يوازي هغه مهال ونښلئ چي بله چاره نه وي.
بېنوا- په لر او بر كې پروت
ولس دمگړۍ له بدو ناورينونو سره مخ دى ، تر اوسه داسې څوك پيدا نه شو چې دغه بدمرغه قام رهبري كړي، تاسې يې رات
ونكې څنگه وينئ؟
حكمتيار: يقيناً چي اسلامي امت په عامه توگه او پښتانه په ځانگړې توگه له سختو ورځو سره
مخامخ دي، د دوى په ضد د ټولو كفري ځواكونو گډ جنگ روان دى، منافقين، رافضين او مشركين هم په دې جنگ كي د صليبي
ځواكونو تر بيرغ لاندې له دوى سره جنگېږي، مسلمانان په مجموع كې او پښتانه په خاصه توگه له واحد قيادت او مش
تابه نه محروم او يوه صلاح الدين ايوبي ته سترگي په لار دي، كله كله الله تعالى په يوه قوم باندي د همدې لپاره
د امتحان سختي ورځي راولي چي د نورو قومونو د قيادت او مشرۍ لپاره ئې وروزي او په صالح قيادت ئې راغونډ كړي. زه
دغه حقيقت ته په پام سره د اسلامي امت او پښتون قوم راتلونكې روښانه او ځلانده گورم، إن شاء الله دا توره شپه
به حتماً پاى ته رسېږي او روڼ سباوون به راخېژي. د شوروي اتحاد په ضد د جنگ په دوران كي هم پښتنو سختي ورځي و
يدلې، شهيدان ئې وركړل، كورونه ئې وران شول او په لكونو كورنۍ ئې هجرت ته اړې شوې، د مهاجرينو درې په څلورو كي
پښتانه ول، امريكايانو هم پښتانه په نښه كړي، د پولې يوې او بلې خوا ته پر دوى بمونه وروي او هره ورځ په لسگونو
بې وزلي ماشومان، ښځي او بوډاگان په وينو كي رغړوي.
بېنوا- حزب اسلامي د افغانستان د روانې
انجې د حل لپاره په ټوليزه توگه څه طرح لري؟
حكمتيار: موږ د بحران د حل لپاره عادلانه او عملي طرحه لرو
چي اساسي بندونه ئې دا دي: بين الافغاني مذاكرات، د ټولو بهرنيو ځواكونو بشپړ وتل، د وتلو لپاره معقول او عملي
مهال وېش ټاكل، لومړى له ښارونو او بيا له ټول هېواده په بشپړه توگه وتل، يوه موقت او غيرائتلافي حكومت ته د
واك انتقال، په آزاد او خپلواك افغانستان كي د پرديو له مداخلې او لاسوهنو پرته آزاد او عادلانه انتخابات،
ټولي خواوي بايد ژمنه وكړي چي له دې وروسته به اقتدار ته د رسېدو لپاره نه د توطئو او دسيسو لار غوره كوي، نه د
پرديو د مټو، وسلو او پيسو په زور د جنگ لار، نه د ترور او يو بل د تصفيې او حذفولو لار، بايد تعهد وكړي چي له دې
وروسته به مخكنۍ ترخې تجربې نه تكراروي، د اقتدار انتقال بايد تل په سوله ييزه توگه او د ملت رأيې ته د مراجعې
ه لارې ترسره شي، په دې ترڅ كه به نه يو څاڅكى وينه توئېږي او نه يوه مرمۍ ويشتل كېږي.
والسلام عليكم و رحمة ا
له و بركاته