Warning: chdir(): No such file or directory (errno 2) in /hermes/bosnacweb01/bosnacweb01av/b622/ipw.benawaco/public_html/fullislam.php on line 4
دخپریدو نیټه : 2011-04-15 مخپرونکئ : ۱۲۱ بېنوا - جنوبي پښتونخوا
په مکه کښي د دُعا د قبليدو ۱۵ځایونه :
دارالافتآء أبوالفضل .
فتوی نمبر ( ۷۸ ) .
دارالافتآء علامه، محقق محمد معين الدين أبوالفضل ، افغاني کان الله له ودامت برکاته .
مستفتي رحیم الله وردګ ، جلال آباد
دافغانانواودټولومسلمانانودفخرستر شخصیت ابوالفضل صاحب اودبینواپاڼي قدرمنو کار کونکو سلامونه درته وایم زما پوښتنه داده چي په مکه شریفه کي کوم ځایونه ددعادقبلېدوځایونه دي ؟
الجواب وهوالموفق للصواب :
نحمده ونصلي علی رسوله الکریم وعلی آله واصحابه اجمعین .
محترمه وروره ! په مکه مکرمه کښي پنځلس ځایونه په دې سره شهرت لري چي هلته دعاقبلېږي:
(۱) : په کعبه شریفه کښي .
(۲) : په عرفات کښي .
(۳) : په مشعرحرام کښي دمزدلفې .
(۴) : دطواف په ځاي کي کوم چي مطاف ورته ویل کيږي .
(۵) : زمزم .
(۶) : په وخت دسعي کښي په منځ کښي دصفااومروه ، خاص بیاپه مابین کښي د میلینو اخضرینو .
(۷) : کله چي دصفاوغونډۍ ته وروخیږي .
(۸) : کله چي ومروه ته ورپورته سي .
(۹) : دمقام ابراهیم ترشا .
(۱۰) او( ۱۱) او (۱۲) : په نزددریوشیطانانو .
(۱۳) : په نزد د ملتزم شریف .
(۱۴) په حِجرکښي .
(۱۵) : لاندي ترمیزاب دکعبې .
داځایونه حسن بصري رحمه الله په خپله مشهوره رساله کښي ذکرکړي دي اوصاحب ددرمختار په نقل له صاحب النهر څخه داځایونه په نظم کي په دې ډول راوړي دي :
[دعاءالبریایستجاب بکعبه ] [وملتزم والموقفین کذالحجر [طواف وسعی مروتین] [وزمزم،مقام ومیزاب جمارک تعتبر] .
اوشامي په ردالمحتارکي یوڅونورځایونه په دې ډول ذکرکړي دي،ورؤیة بیت ثم حجروسدرة،ورکن یمان مع منی لیلة القمر،په اړه دشامي لاندي عبارت عبارت وګورۍ :
مطلب في إجابة الدعاء قوله ( وهو ) أي هذا الموقف من مواضع الإجابة أي المواضع التي تكون الإجابة أرجى فيها من غيرها كما أفاده في النهر : قوله ( وهي بمكة ) أي وما قرب منها لأن الموقفين ومنى والجمار ليست في مكة ، قوله ( وهي خمسة عشر موضعا الخ ) كذا ذكرها في الفتح عن رسالة الحسن البصري ، قال ابن حجر المكي والحسن البصري تابعي جليل اجتمع بجمع من الصحابة فلا يقول ذلك إلا عن توقيف اه . و نقلها بعضهم عن النقاش المفسر في مسكه مقيده بأوقات خاصة والحسن أطلقها وذكر ذلك بعضهم نظما نقله ح عن الشرنبلالية فراجعهما ، قوله ( بكعبة ) أي فيها ، قوله ( والموقفين ) أي عرفة والمشعر الحرام في المزدلفة ، قوله ( طواف ) أي مكانه والأولى أن يقول المطاف وهو ما كان في زمنه مسجدا وإلا فالمسجد الحرام كله مطاف بمعنى أنه يجوز فيه الطواف
شرح اللباب قوله ( وسعى ) أي بين الصفاء والمروة لا سيما فيما بين الميلين .
شرح اللباب .
قوله ( مروتين ) أي الصفا والمروة ففيه تغليب ولعله غلب المؤنث على المذكر بناء على أحد القولين للعلماء وهو أن المروة أفضل من الصفا ، قوله ( مقام ) أي خلفه كما في اللباب ، قوله ( جمارك ) أي الثلاث فبذلك بلغت خمسة عشر لكن اعترض بأنه لا دعاء في جمرة العقبة بل في الأولى والوسطى ، قوله ( زاد في اللباب الخ ) أي لباب المناسك للشيخ رحمة الله السندي تلميذ المحقق ابن الهمام اختصره .
____________________
من منسكه الكبير واختصره أيضا بمنسك أصغر منه فافهم ، قوله ( وعند السدرة ) فيه أنه لم يذكرها في اللباب بل ذكرها في الشرنبلالية وهي سدرة كانت بعرفة وهي الآن غير معروفة ، ذكره بعض المحشين عن تاريخ مكة للعلامة القطبي وكذا عزاه بعض مشايخ مشايخنا لابن ظهيرة الحنفي المكي في فضائل مكة ، قوله ( وفي الحجر ) فيه أن هذا هو تحت الميزاب كما في الشرنبلالية عن الفتح ، قوله ( ليلة البدر ) وهي ليلة الرابع عشر من ذي الحجة التي ينزلون فيها الآن ط .
قلت وقد ألحقت هذه الخمسة نظما بنظم صاحب النهر فقلت : «ورؤية بيت ثم حجر وسدرة وركن يمان مع منى ليلة القمر» . (ردالمحتار ج۲ ص ۱۹۱) .
والسلام ومن الله التوفیق
که ستاسي سره هم کومه دیني پوښتنه وي نو ....
۱ ــ لومړئ د دارالافتاء فتواوي
ددې ځای په کلیک سره وګورئ ښائې ستاسي دپوښتني په اړه فتوا مخکي صادری سوې وي چي په بیا رالیږلومووخت ضایعه نسي
۲ ــ پوښتني بایدداسي وي چي په دین کښي ضرورت ورته وي یادعمل ،یادعقیدې په اعتبار
۳ ــ پوښتني کوونکئ باید په مذهب دامام اعظم أبوحنيفه (رحمه الله) وي یا اقلا په څلورو مذهبوکښي دیوه تابع وي
۴ ــ دیوې پوښتني درالیږلو وروسته موږته یوڅوورځي وخت راکړي څوموږپه ترتیب سره رارسیدلي پوښتني جواب کړو
۵ ــ ګراني خویندي هم خپلي شخصي پوښتني دلته رالیږلی سي خوباید په لیک کي پر پاڼي دخپریدویا یوازي په بریښنالیک دجواب غوښتلو یادونه پکښي وکړي
۶ ــ خپلي دیني پوښتني مو د جیدو علماء کرامو څخه دمستندو جوابو دحاصلولو لپاره
ددې ځای په کلیک سره راولیږئ